torsdag den 25. oktober 2012

Opskrift på Folke´s grå hue


Der er nogen stykker som har spurgt om opskriften på Folke´s grå "skaterhue", som jeg viste i forrige indlæg, og som jeg har strikket ud af hovedet. Her er den så, og kan bruges af både halvstore børn og voksne. Rigtig god fornøjelse:))

Grå "skaterhue"
Str.: Omkreds af hovedet 55 - 58 cm
Højde: 28 cm
Garn: Vidal Alpaca fra Hjertegarn. 50 g = 127 meter.
Forbrug: 2 ngl grå (fv 3401)
Pinde: jumperpinde nr. 3½
Strikkefasthed: 23 m x 32 p = 10 x 10 cm
Passer strikkefastheden ikke, må prøves med større eller mindre pinde.

Jeg har strikket huen frem og tilbage på 2 p for det kan jeg bedst lide, men har også tilføjet en opskrift til lille rundp eller strømpepinde.
Modellen passer både Folke, som har et hovedmål på 55 cm, men passer også mit hoved, som måler 58 cm.
  

Hue på strikket på jumperpinde På jumperp nr. 3½ slås 110 m stramt op med dobbelt tråd. Bryd den ene tråd og strik videre med enkelt tråd. Strik 3 p r = 2 retriller. Fortsæt lige op i glat til arb måler 12 cm. 
På næste p tages ind således: *strik 9 r, 2 r sm*, gent fra * til * hele p ud = 100 m. 
Strik videre lige op til arb måler 21 cm.
På næste p tages ind således: *strik 8 r, 2 r sm*, gent fra * til * hele p ud  = 90 m.
Strik 6 p lige op.
På næste p tages ind således: *strik 7 r, 2 r sm*, gent fra * til * hele p ud = 80 m.
Strik 4 p lige op.
På næste p tages ind således: *strik 6 r, 2 r sm*, gent fra * til * hele p ud = 70 m.
Strik 2 p lige op. 
På næste r p strikkes de resterende m sm 2 og 2. 
Bryd garnet og træk tråden igennem m.

Montering
Sy huen sammen midt bag. Træk hullet i toppen sammen og sy til.


Hue strikket på rundpind/strømpepinde
På rundp nr. 3½ (40 cm) eller fordelt på 4 strømpepinde slås 110 m stramt op med dobbelt tråd. Bryd den ene tråd og strik videre med enkelt tråd. Strik frem og tilbage 3 p r = 2 retriller. Herfra forsættes rundt i glat og resten af huen strikkes efter overstående opskrift, blot med omg mellem de sidste indt, i stedet for pinde.

Montering
Sy de nederste rk sammen. Træk hullet i toppen sammen og sy til.

21 kommentarer:

  1. Tusind tak for DIY til den fine hue du lavede til Folke. Den har spøgt i hovedet på mig, for min lille søn har den underlige indstilling til tingene, at passer det ikke lige ham, så bruger han det ikke, uanset hvor smart og hvor meget han mangler.. Så tror jeg afprøver at strikke huen, det kan jo være den er enkelt nok.

    God torsdag til dig, Kære Stine

    Kh. Lis

    SvarSlet
  2. Kære Lis

    Selv tak, håber at det lykkes og at din dreng også bliver
    lige så glad for huen, som Folke er

    Du må også have en dejlig dag Lis, kh. Stine

    SvarSlet
  3. Jeg nupper lige opskriften - men er der en særlig grund til at du strikker frem og tilbage istedet for rundt ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut, jeg havde ikke så lille en rundpind i den rette størrelse,
      og det har jeg ikke fordi mine hænder bryder sig ikke om de små pinde der sidder på
      de små rundpinde. Samtidig synes jeg at det er for mange masker til strømpepinde, jeg synes de har det med at "løbe" af.
      Så frem og tilbage på jumperpinde er idealt for mig og lidt fjernsyns-kiggeri:))

      Slet
  4. Tak for opskriften. Mon ikke jeg kan lokke min mor til at strikke en hue til sønnen, hvis han altså godkender stilen....han er jo teenager. Inden længe sender jeg ham til KBH, til min søster, og han har planer om at besøge skater-butikker og skate i storbyen (på skater-pladser, har min søster lovet). Og en skater-hue vil da være helt perfekt ikke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja da, han bliver da nød til at have en skaterhue, også gerne i en farve eller i striber, så cool!
      Og så skulle han prøve skaterbanen i Fælledparken, helt fantastisk:)

      Slet
  5. Fedt!:-) Tak fordi du deler, skal straks igang:-)

    SvarSlet
  6. Super, tak for den
    - er nu fristet til at ovetale mine sønnerne til en lille orange kant, for slet ikke at nævne din ide med vingerne, Den er jo super.
    Lykkedes det mig at overtale dem, hører du selvfølgelig om det ;o))
    Modellen er nemlig lige i øjet.

    SvarSlet
  7. Yay! Tak tak tak...
    Den er straks sat på to-do-listen. Fedt. Glæder mig allerede.
    Kh. Liv

    SvarSlet
  8. Så fint, jeg lenker når jeg strikker den. ;-)

    SvarSlet
  9. Hej Stine, håber det er ok jeg spørger - har strikket huen...men den ligner ikke fin. Tror jeg har taget for hurtigt ind i toppen. Hvor mange runder (strikker på rundpind) skal der gå inden jeg tager ind med 6, 4 og 2. Håber du forstår spørgsmålet.
    Kh Eva

    SvarSlet
  10. Hej Stine, håber det er ok jeg spørger - har strikket huen...men den ligner ikke fin. Tror jeg har taget for hurtigt ind i toppen. Hvor mange runder (strikker på rundpind) skal der gå inden jeg tager ind med 6, 4 og 2. Håber du forstår spørgsmålet.
    Kh Eva

    SvarSlet
  11. Hej Eva

    Ja jeg forstår godt dit spørgsmål og jeg kan se at du har misforstået opskriften. Det er lige netop det antal omg du nævner du skal strikke MELLEM indt 6, 4 og 2 omg. Og du skal tage ind som beskrevet først med 9 m mellem indt, 2. gang med 8 m mellem indt og de sidste 3 gange med 7 m, 6 m og 5 m i mellem.
    Håber at du forstår?
    Ellers skriv igen

    SvarSlet
  12. Kære Eva

    Nu har jeg prøvet at skrive opskriften anderledes. Håber at den er lettere at forstå:)

    SvarSlet
  13. Tusind tak! Du har ret, jeg har misforstået. :-)

    SvarSlet
  14. Hej Stine
    Tjek min blog i morgen for at se hvordan det gik med at strikke huen : ) Du får dig et godt grin!
    /Liv

    SvarSlet
  15. Hej Stine - tusind tak for opskriften! Har nu strikket en grøn udgave, som "desværre" vidst kan blive brugt længe endnu pga. kulden :S
    Kanten på huen "ruller" dog ret meget mere end det ser ud som om din gør - har jeg misforstået starten på opskriften ? eller er der et trick man kan bruge ? :)

    //Ida

    SvarSlet
  16. hvor finder jeg et billede af huen?
    Vh
    Marie

    SvarSlet