tirsdag den 17. januar 2012

Er der nogen som ved, hvor jeg kan finde en opskrift...

... på en hæklet retvinklet trekant??? Jeg har kæmpet og kæmpet og kan ikke få tallene/vinklerne til at gå op. Jeg skal gerne bruge en trekant hvor 2 af siderne danner en 90 grader ret vinkel og er lige lange, mens 3. side er længere. Puden herover, fra HOME MADE, har jeg hæklet af 10 trekanter, hvor alle sider og vinkler er lige store. Og det er der jo kommet en skøn rund pude ud af:) Men jeg har nye ting/designs i hovedet, og problemet er, at hvis med samler 2 af disse trekanter, danner de ikke en kvadrat, som jeg gerne vil have, men en rombe. Så hjælp med link eller fif til en retvinklet trekant, ville jeg være dybt taknemmelig for. God dag, Stine:))

18 kommentarer:

  1. hey nu kan jeg skrive kommentarer til dig på bloggen igen....det har ikke været muligt de sidste par gange. Ville bare sige, at det er da helt perfekt, at du lige har strikkede pude designs i Hendes Verden nu hvor jeg gerne vil lære at strikke. Med hensyn til trekanterne, så sender jeg dig lige en mail

    SvarSlet
  2. Jeg tror jeg har et bud, men skal lige have det gravet frem af gemmerne.
    Sender dig en mail hvis det lykkes;)))

    SvarSlet
  3. Måske du kan bruge det her:

    http://promotions.drgnetwork.com/newsletters/talkingcrochet/pages/TCNL2806_patt.html

    Ellers må vi håbe, at Hanne har noget godt i gemmerne :-)

    KH tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er selvfølgelig ikke sikker på det, men hvad med hjemmesiden Ravelry? De har i hvert fald muligheder for at tage udgangspunkt i forskellige geometriske figurer.
      I strik starter jeg med 3 masker og tager ud i begyndelsen af hver omgang, men det kan nok ikke bare overføres.

      Slet
  4. Nå,jeg kan se, at jeg havde lidt problemer med at finde det rigtige sted at skrive kommentarer.
    Men nu har jeg kigget lidt på Ravelry, og der fandt jeg en opskrift på et "hjørnebogmærke". Den findes på hjemmesiden: Little House in the Suburbs.

    SvarSlet
  5. Hej Stine . Links har jeg ikke - og det fif jernbane komme op med har du sikkert også selv: at lave en i pap at skyde ind efter..
    Glæder mig til at se resultatet :)
    Hilsen Mona

    SvarSlet
  6. Tak for alle de mange links, ideer og råd.
    Jeg glæder mig til i aften at sidde og fifle med garn og hæklenål, jaaa...

    Stine:))

    SvarSlet
  7. Jamen Stine... det er jo dig vi kommer til, når vil skal bruge opskrifter :) Men fed, det er den :)

    SvarSlet
  8. http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en|no&u=http://www.helium.com/items/1763826-crochet-triangle
    Her er det forklart:) Lykke til!

    SvarSlet
  9. I bogen crochet motifs findes en sådan..pm hvis du vil vide mere eller have hjælp. Det er nærmest en halv bedstemor firkant :-)

    SvarSlet
  10. Tak Ulla-Bella

    men det link du henviser til, hvor der godt nok er en trekant som starter i midten, er ikke en ret vinklet trekant som jeg eftersøger. Opskriften der er på en trekant hvor siderne er ens og vinklerne er ens, og så er jeg tilbage til min egen opskrift, hvor at hvis jeg sætter sådanne 2 trekanter sammen danner det en rombe og ikke en kvadrat, desværre...

    Men tak fordi du gad og give mig et linke

    Stine:))

    SvarSlet
  11. Hej Heidi

    Håber at det er puden på billedet du synes er fed, for den har jeg lavet;))


    Og så kan jeg se at jeg skal tilføje at det jeg kæmper med at finde er
    en retvinklet trekant
    hvor jeg starter i midten
    og når jeg syr den sammen med en trekant magen til, danner det en kvadrat.
    Det er så svært at lure hvordan det skal hækles

    Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Havde du kigget på den, jeg fandt på Ravelry? :-)

      Slet
    2. Hej Ulla

      Har lige prøvet, men jeg er simpelthen et kvaj til at finde rundt derind, mister hurtig tålmodigheden. Og så kan jeg ikke forstå hvad du mener med hjørnebogmærke, skal jeg skrive det i søgefeltet på Ravelry??


      Stine

      Slet
    3. Du kan gå via hjemmesiden Little House in the Suburbs og skrive bookmark i søgefeltet (search), som kommer der 8 bogmærker frem. Det jeg snakker om, hedder: Crocheted Corner Bookmark.
      littlehouseinthesuburbs.com/2009/.../crocheted-corner-bookmark.html

      Så vidt jeg kan se, opfylder den "kravene".
      Hvis du ikke er så vild med engelske opskrifter, kan du kopiere teksten over i Google translate, det kan fungere nogenlunde. Det har jeg af og til gjort og så bagefter kopieret den "danske" oversættelse i et dokument. Her kan det være et godt supplement med nogle af de fremmedsprogede fagudtryk oversat til dansk, man kan finde på nettet.

      Go' jagt! Jeg bli'r glad, hvis du kan bruge det - og hører selvfølgelig gerne fra dig.

      Vh og :-) Ulla

      Slet
  12. Hey Stine, jeps, det var din pude jeg roste. Synes den er fed. Uanset om den er retvinklet, rompet, kvadratisk eller rund :D Hilsen Heidi Clara

    SvarSlet
  13. Hej Ulla skov Jensen

    Hvor er det sødt af dig og skrive igen.
    Nu fandt jeg trekant, og den er helt rigtig retvinklet.
    Men den starter ikke i midten af arb.
    Men jeg er dig dybt taknemmelig for at du har lagt så meget arbejde i at hjælpe mig,
    tusinde tak.
    God dag, Stine:)

    SvarSlet
  14. thats very very lovely


    greatings send you Conny

    SvarSlet