torsdag den 31. marts 2011

Hæklet stjerne

Her til aften, så jeg at Wenche som har den dejlige blog Tusindfryd, som I sikkert allerede kender;)),havde siddet og nørklet med at hækle en stjerne.

Jeg fik lyst til at prøve hvordan jeg ville tackle den opgave, og her er så min "søstjerne-stjerne". Måske den kan parres med din Wenche, så de 2 forskellige stjerner, vi hver især har frembragt, kan få de fineste små stjerne-unger??:))


Jeg har hæklet min stjerne således:

Hækl 5 lm, som samles til en ring med en km.

Omkring ringen og opslagstråden hækles 10 fm og omg afsluttes med en km.

Fortsæt herfra med at hækle takker. * Hækl 5 lm, spring 1 fm over og hækl 1 fm i 2. m fra nålen, herefter 1 halvstgm, 1 stgm og 1 dobbelt stgm. Spring 1 fm over og fæstne takken med 1 km i næste fm *, gentag fra * til * 5 gange i alt.

Bryd garnet.


Stjernerne kan du bruge som pynt på både strikket og syet ting.

Du kan hækle med forskellig tykkelser garn så du for stjerner i forskellige størrelser.

11 kommentarer:

  1. Takk for oppskriften:) Søt stjerne.

    SvarSlet
  2. Den er bare super sød. Kan lige se tyve af dem i pink på mit juletræ!
    Eller en flok på en sommernederdel!
    God aften.
    Kh Maria

    SvarSlet
  3. Nøj hvor er den sød og lækker farve den blev.

    SvarSlet
  4. Den blev fin. Jeg har også prøvet, men mit forsøg var i december, og i 2 lag :)
    Jeg skal måske lige se om jeg kan prøve din også.

    Karen

    SvarSlet
  5. Flot stjerne den vil jeg afprøve ved lejlighed :-)

    SvarSlet
  6. Hej Stine

    Hmmm ja du har mere længde på takkerne!! Må prøve jeg forstår bare ikke denne sætning "Hækl 5 lm, spring 1 fm over og hækl 1 fm i 2. m fra nålen.." det er det der altid er mit problem i hækleopskrifter... NÅ men jeg må da lige prøve mig frem ellers bliver den som den er.
    Tak, jeg tror jeg nu kan sætte ord på hvad jeg har gjort det der med halve hele og dobbelte stgm. er det er jo ;-)tror jeg nok... ;-)))
    Arhhhh giver det et sidste forsøg! Stay tuned.
    KH

    SvarSlet
  7. Sikke en fin stjerne! Jeg har længe tænkt på hvor man finder en hækleopskrift til en stjerne, så tak for din DIY;) Må jeg gemme et link til den i mit diybibliotek på min blog, så jeg snarligt kan vende tilbage?
    Stort glad smil fra Christina

    SvarSlet
  8. Hej Christina

    Ja selvfølgelig må du det:)
    Opskriften her er til fri afbenyttelse.

    Hej Tusindfryd

    Ja det med at læse en opskrift, kan være en helt kabale man skal få til at gå op.

    De 5 lm jeg hækler lige ud i luften, danner den ene side af takken og på "tilbagevejen" prøver jeg at forme takken så den bliver bredere og bredere, ved at hækle længere og længere masker. Først en fm, så en halv stgm, en hel stgm og en dobbelt stgm.

    Jeg er spændt på at se hvad du finder frem til.
    god weekend Stine:)

    SvarSlet
  9. neejj hvor er den bare fin! Jeg er SÅ forelsket i hæklerier!

    SvarSlet
  10. Sikke en skøn, lille søstjerne-stjerne :-)
    Tak for hækle-instruktionen.

    SvarSlet
  11. Tak - må hellere lige finde mine hækleting, for at afprøve opskriften - er sikker på, at stjerne sil være så fin på tøj.

    SvarSlet