fredag den 10. september 2010

Mirabella Marmelade....

... gør alle mennesker glade:)))

Selma havde forleden plukket 1,5 kg mirabellaer, som hun fro kom svingende hjem med, i en stor plastikpose. Hun har nemlig lige siden sidste år, drømt om at jeg ville lave en ny potion mirabella marmelade, som er hendes favorit (opskriften finder du i den grønne syltebog). I år er den blevet en smukkest lysende orange farve, bare på grund af en lille håndfuld røde mirabellaer, blandt de mange, mange gule.

Marmeladen smager himmelsk og er også blevet en af mine favoritter, blandt alle de forskellige marmelader jeg når og lave i løbet af sommeren. Det lyder måske lidt overskudsagtigt? Men jeg slapper gevaldigt af ved at gå sammen med børnene og plukke bærrene og nyder at hygge i køkkenet. I år har jeg også eksperimenteret med jorbær/mynte og stikkelbær/kanel, ud over de mere traditionelle af slagsen ( solbær, jordbær og stikkelbær).



Her er lidt af mit lille lager, rød stikkelbær/ribs-marmelade, solbær/ribs-marmelade og en spændende ting til at skåle i til årets ris a la mande, solbær/ribs som trækker i sukker og Vodka!!
Inden længde skal jeg have lavet min hyben/citron marmelade som også er en af mine store farvoritter. Hybenen blev plukket den sidste dag i vores sommerferie, er renset og ligger i fryseren, klar til at blive kogt ind til en dejlig vinter-vitamin-bombe:)))

7 kommentarer:

  1. Super overskud, si'r jeg bare!
    Gid det var mig, der lige lavede sådan nogle lækkerier.. Og jeg glæder mig til at høre om din hyben/citron marmelade... mmm...
    God weekend.

    SvarSlet
  2. Uhm, hvor ser det helt fantastisk lækkert ud!!!
    Jeg må vist i gang med at samle glas ind i stedet for at smide dem på renovationen, for hvor bliver de fine med stof/hæklet "låg" og søde bånd - så er der da ingen grund til at købe sylteglas :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  3. Hej Miv og Tante Tit,

    tak for jeres morgenkommentarer.
    Miv: sjovt, men at gå og sylte giver mig faktisk overskud. Jeg glædes ved at bruge af naturen og at jeg ved hvad der er i glassene af rene varer og ingen tilsætningsstoffer. Og så smager det bare mums!!

    TanteTit: Jeg synes også at genbrugsglassene bliver helt skønne af et lille stykke stof og bånd. Nogen gang hækler jeg også et betræk som jeg limer direkte på låget... du kan tro at jeg samler glas. Jeg har altid et helt arsenal af senneps og olivenglas med ud i sommerlandet. Og jeg bruger også tit mit hjemmesylt til en lille værtinde- eller farfar-gave. Og heldigvis kommer farfar tilbage med de tomme glas, så her er tale om genbrug på allerhøjeste plan;))

    SvarSlet
  4. Hvor ser det lækkert ud :-)
    Fint som du har pyntet glassene.

    SvarSlet
  5. Hvor ser det bare super lækkert ud :) Jeg slapper også totalt af ved liiiiige at koge et par glas marmelade - og så er bonussen, at jeg føler mig virkelig husmoragtig, hvilket er skide hyggeligt :)

    SvarSlet
  6. Uhm.. Hvor ser det godt ud. Jeg tror jeg skal ha fat i nogen mirabeller og så se at komme igang. Jeg får nemlig også overskud af at lave sådan nogen hjemmelavede ting.
    Jeg har brombær der ligger og trækker i Rom - det tror jeg bliver godt til voksen-pandekager.
    God weekend.
    Kh Hanne

    SvarSlet
  7. Du skriver bare, når jeg skal komme forbi og smage :-)

    SvarSlet